... to au-pair who's worked for a single black mother

08.01.2013 01:11

(Eva)

"HM byla voják a měla jednu holku, které bylo 9 let ..."


1.- Jak ses k práci au-pair dostala? - Hm...už od svých 16 jsem chtěla jet do Anglie jako au pair, protože jsem o Anglii snila, ale stále se tam nepodívala, a navíc jsem milovala děti. V té době jsem byla pevně rozhodnutá odjet hned po maturitě, jenže jsem neměla prostředky na to, abych odjela. Navíc jsem tehdy neměla ani ponětí o tom, že můžu jet bez agentury - byla jsem malá hloupá holka. A když jsem pak odjela, tak mě k tomu přinutily okolnosti, ale já jsem za to vděčná! Vlastně za to vděčím taťkovi. =o)
2.- S jakou agenturou jsi jela, pokud bez, tak proč? - Jela jsem bez agentury, protože jsem neměla peníze a poplatky agentuře jsem si jednoduše nemohla dovolit.
3.- Překvapilo tě na angličanech něco, s čím jsi nepočítala? - Snad jen to, jak rychle někteří dokážou udělat bordel. A teď nemyslím děti, ale jejich rodiče. Bylo neuvěřitelné, že během pěti minut dokázali z celkem velkého uklizeného domu udělat místo, kde se nedalo nic najít a mohlo se uklízet znovu.
4.- S čím jsi měla v průběhu tvého pobytu v zahraničí největší problém? - Největší problém jsem měla s tím, že někteří lidé si mysleli, že au pair se rovná služka. A taky to, že si neuvědomovali, jaká je to zodpovědnost a jak je stresující být s těmi dětmi. Tím stresem nemyslím dobu, kdy jsme s dětma byli v realativním bezpečí domu, ale když jsme šli třeba ze školky, já měla v jedné ruce jejich věci a ještě jsem měla dvě děti, které jsem musela držet za ruku. Moje první host mum, která byla před x lety sama au apir, mi dokonce řekla, že ona je ve stresu, protože je manažerka, ale já jako pouhá au pair ve stresu samozřejmě nejsem. V tu chvíli jsem se málem hystericky rozesmála.
5.- Jak vypadá tvůj obvyklý den? - Obvyklý den vypadal takhle: ráno jsem vstala, pustila psa, šla do pokoje malé, připravila jí uniformu, snažila se jí vzbudit, ona předstírala, že pořád spí, když viděla, že to její divadýlko už nemá cenu, tak na mě začala křičet, že chce kalhoty do školy a ne sukni nebo šaty, načež velice neochotně, pomalu a naštvaně vylezla z postele a odšourala se do koupelny, kde strávila minimálně dvacet minut (devítiletá holka), zatímco já jsem jí šla připravit snídani a lunch box. Jakmile se uráčila sejít dolů (zuby často nevyčištěné, takže se to opakovalo třeba třikrát, ale nakonec jsem "vyhrála"), nakrčila nos a začala se dožadovat něčeho jiného k snídani - měla smůlu, pak jsem ji poslala umýt obličej, vzala psa, holky batoh a vyrazily jsme do školy. Se psem jsem pak strávila dopoledne a část odpoledne, uvařila jsem, uklidila, vyprala, vyžehlila (žehlila jsem denně několik hodin) a šla se psem pro malou do školy. Ta se mnou odmítala mluvit, akorát mi pokaždé řekla, že se nebaví s tou a tou holkou, tím a tím klukem. Když jsme přišly domů, odhodila věci do rohu v chodbě, takže jsem jí musela pořád říkat, ať si ty věci odnese - bez protestů se to neobešlo, pak si sedla k televizi a dožadovala se svačiny - dostala ji, donutila jsem ji k úkolům, dala jí večeři, kterou jedna minimálně hodinu (jednou dokonce dvě a půl). V sedm jsem ji poslala do sprchy (asi měsíc jsem ji musela sprchovat já) a v osm do postele. Usnula nejdřív v deset, protože neustále brečela nebo mě volala, kolikrát se v noci vzbudila, takže jsem k ní musela vstát. Ale tahle rodina byla extrém! Ne všechny jsou takové!
6.- Myslíš, že je to jiné, když děti mají jen jednoho rodiče? Pozorovala jsi, že by jim chyběl otec? - Určitě je to jiné. Vzhledem k tomu, že u téhle rodiny otec zemřel snad ještě před jejím narozením a navíc její mamka byla mladá (měla ji v patnácti), tak určitě chyběl. Navíc šest let vyrůstala prakticky jenom s babičkou, která zemřela na rakovinu. Malá se pořád budila, že jí chybí tatínek nebo babička a já zkusila všechno, jenže po pár týdnech jsem začala být zoufalá.
7.- Jaké jsou výhody a nevýhody práce jen pro jednoho rodiče? - Já jsem žádné výhody nepozorovala. Nevýhodou bylo to, že ta holka mohla všechno a její máma ji neustále omlouvala, neustále opakovala: Ona je jenom dítě. Jenže jak ke mně mohla mít respekt, když jí máma dovolila všechno, co jsem jí zakázala? Po nějakém čase se stalo to, čeho jsem se bála nejvíc, udělaly si ze mě služku a já pracovala i když jsem měla day off.
8.- Věnovala ses vedle péče o děti i jiné činnosti? (škola, úklid, přátelé ...) - Nevěnovala, neměla jsem na to čas.
9.- Co ti pobyt u této rodiny dal? - Jedině odpor k černochům, bohužel. Už nikdy bych nepracovala pro černošskou rodinu, obzvlášť mladou single mum.
10.- Co bys doporučila budoucím au-pair, které uvažují o single parent? - Single parent určitě ano, ale jedině pokud měli au pair předtím a dají na ni kontakt.

 

                                                                                                                                (Eva Kratochvílová) ...