... au-pair who's worked for a Jewish family

07.01.2013 22:15

(Martina)

1.- Jak ses dostala k práci au-pair? - Tak nějak se mi nechtělo jít na výšku a s kamarádkou z pomaturitního studia angličtiny jsme si řekly, proč nezkusit být au-pair.
2.- S jakou agenturou jsi jela? - Pokud bez, proč a kde sis našla rodinu? Od kamarádky jsem měla kontakt na agenturu (Homebodies). Většina rodin je ze severu Londýna a téměř vždy se jedná o židovské rodiny. Výhoda je v tom, že au-pair nic neplatí. Do agentury jsem napsala asi v polovině srpna a 1. září jsem byla v Londýně, takže to bylo opravdu rychlé :)
3.- Měla jsi nějaké obavy, že jedeš k židovské rodině? Zjišťovala jsi si informace, co je jiné, ptala ses jich? - Tím, že jsem měla asi jen 10 dní než odletím do Londýna, jsem vůbec neměla čas přemýšlet a popravdě jsem toho o Židech moc nevěděla. Upozornili mě pouze, že dodržují Kosher stravu a agentura mi poslala přehled jejich hlavních svátků a zvyků.
4.- Jaké byly největší změny, které tě u židovské rodiny čekaly? Co tě nejvíce zklamalo a naopak? - Je to vesměs normální mladá rodina. Nezklamalo mě asi nic, potěšilo mě, když jsem viděla svůj pokoj.
5.- V čem je jejich výchova jiná? Myslíš, že je lepší nebo naopak horší, než ta naše? - V rodině, kde jsem, je výchova podobná jako u nás. HM je velmi striktní a to jsou starší holčičce pouze 2 roky. Když zlobí musí jít do kouta, nesmí koukat na televizi, jde spát bez pohádky apod. A dokonce i mě řekla, že mám být přísná, že nechce, aby byly její děti rozmazlené. Za to jsem opravdu ráda, protože když slyším od kamarádek, co si dovolují jejich děti, nechápu, že jejich rodiče to nechávají být.
6.- Je těžké si zvyknout na jiné náboženství? S čím jsi měla v průběhu pobytu největší problém? - Ono záleží v jaké rodině jste. Já mám třeba rodinu, kde se svátky a jejich pravidla opravdu dodržují. Těch svátků mají opravdu mnoho, přijde mi, že snad každý měsíc něco (viz. wikipedia). No a vesměs všechny svátky se týkají jídla - buď půstu nebo úplného přežírání :D V mé rodině většinou chodí každou sobotu ráno do synagogy. No a každý pátek mají Šabat. Má rodina dodržuje pravidlo, že od pátku večer (hodina se mění podle západu slunce nebo co) až do soboty večer (prostě 24 hodin) nesmí používat elektřinu. Teda oni si na to spíše jen hrajou, protože ji skoro normálně používají, ale předstírají, že ne, což je celkem vtipné. Problém jsem měla na začátku s organizací kuchyně. Rodina dodržuje Kosher, což znamená, že nesmí mít dohromady mléčné výrobky (diary) a maso (meat). Naše kuchyň je jakoby rozdělená a všechno je tu dvakrát. Dvě myčky, dva dřezy, trouby, veškeré sady nádobí jsou dvakrát a odděleně a nesmí se pomíchat. Takže např. pizza se šunkou a sýrem pro ně neexistuje. Ono je to docela složité a špatně se to vysvětluje. Naštěstí je všechno označené, takže jsem si zvykla a teď už mi to přijde úplně normální. Výhoda je, že kupují opravdu kvalitní a velmi drahé potraviny. Spousta ovoce, zeleniny, na jídle si zakládají, vždy mi koupí co chci - teda musí to být samozřejmě Kosher. Maso musí být speciální (z Kosher potravin) a nikdy nejí vepřové. Jediná možná nevýhoda je, že si nesmím domů přinést vlastní (nekosher) jídlo. Ale HM pro mě téměř každý den vaří oběd, takže to vesměs ani nevadí.
7.- Věnovala ses vedle péče o děti i jiné činnosti? (škola, úklid, přátelé ...) - První rok jsem pracovala pouze 25 hodin týdně (děti, žehlení, praní, úklid) a měla jsem opravdu hodně volného času na školu (4x týdně) fitko, kamarády. Potom jsem se s HM domluvila, že bych chtěla dostávat více peněz, takže dělám 40 hodin týdně a našla jsem si extra cleaning, takže s volným časem jsem na tom hůř. Ale pořád stíhám jednou týdně doučování angličtiny a na kamarády si taky čas najdu. Konečně se vážně nenudím :)
8.- Co ti pobyt v cizí zemi dal (nebo naopak vzal)? - Nové kamarády, spoustu zkušeností, doufám, že lepší angličtinu. Jo a taky mi dal deprese z anglického počasí :D jinak všem pobyt v zahraničí doporučuji - opravdu jsem se osamostatnila. Nevýhoda je, že se s rodinou a přáteli vídám maximálně tak 4x do roka, ale naštěstí existuje skype.
9.- Myslíš, že je lepší starat se o mladší nebo starší děti? - Když jsem přijela v září 2012, holčičce byl rok. V dubnu se pak narodilo miminko, takže jsem zvyklá jen na malé děti a jsem spokojená. Ale myslím, že to není o věku, ale spíš o výchově a o tom jak se děti chovají.
10.- Co bys doporučila ostatním au-pair, které by chtěli pracovat u židovské rodiny? - Jsou to rodiny, jako každá jiná, jen mají jiné zvyky. Výhodou je, že děti jsou většinou vychovanější. Někomu by mohla vadit strava, ale já si zvykla hned. Doporučila bych jim, ať se připraví na to, že jsou hodně nepořádní (ale to asi všichni Angličani). Jo a taky jsou ze začátku docela škrti, takže zkusit si říct o víc peněz pokud si myslíte, že na ně máte nárok :)

                                                                                                                                  (Martina D.) ...